Költözés

A blogger új irányelvei miatt, ha netán bezárják a blogot - ami elképzelhető egyik-másik videó, ileltve kép miatt, a blogot átköltöztettem a wordpressre
https://twmmyforditasai.wordpress.com/
címre.

2012. április 18., szerda

Interjú Declan Donnellannal és Nick Ormeroddal


Interjú

NO: Az én igazi terepem a színház, nagyon régóta vagyunk otthon ebben a műfajban. Harminc éve vezetjük a Cheek by Jowl társulatot, amellyel az egész világon turnéztunk már, de a londoni Barbican az igazi otthonunk. Ez pedig az első filmünk volt.

A Bel Ami történetéről

DD: A Bel Amit először 18 évesen, fordításban olvastam, még diákként. Akkor is sokkolt, de még a mai napig is sokkoló a története. Egy vagány fiatalemberről szól, aki nagyon szép, majd fel is ismeri, hogy ezen a szépségén kívül mással nem büszkélkedhet. Elcsábít így néhány nőt, nagyhatalmú nőket a párizsi nagyvilági életben, főleg az akkori fő médiában, az újságírásban. A szexet használja és a nők iránta érzett vonzódását, hogy feljusson a létra tetejére. És mivel ez egy könyörtelen világ, fel is jut oda. Nincs erkölcsi győzelem, tehát ez egy rendkívül ellentmondásos történet. De Maupassant legveszélyesebb és legironikusabb írása... az iróniát elsősorban a médiára alkalmazza. A másik dolog a történetben, hogy nagyon sok modern kori párhuzamot lehet vonni. A média manipulációiról, a kormány illegális háborújáról egy arab ország ellen a természeti kincsekért, és arról, hogy a korabeli véleményformáló eszközök mennyire hódolnak be a kormánynak. A szexről is szól, a hírességekről, arról, hogy miként futhat be valaki úgy, hogy nincs egy szemernyi tehetsége sem.

A szereplőválogatásról

DD: Úgy indultunk el, hogy már tudtuk, kivel akarunk együtt dolgozni, és ők olyan emberek, akiket már régóta csodálunk. Kristin Scott Thomast ismerjük egy ideje, és régi csodálói vagyunk Umának és Christinának és Robnak is. Ott van a kitűnő Colm Meaney, mint Rousset és az ügyvédet remekül alakító Timothy Walker és persze Philip Glenister. Ők mind csodálatos színészek, és izgalmas volt, hogy ennyi jó képességű emberrel vághattunk ebbe a nagy színdarabba.

Robert Pattinsonról és a szerephez való hozzáállásáról

DD: Nagyon elkötelezte magát a szerep iránt. Már egy ideje ismertük Robot, és addigra teljesen beleélte magát a történetbe. Ő egy nagyon komoly fiatal férfi, és nagyra becsülöm benne, hogy egy egész hónapra minden mást kihúzott a határidőnaplójából, és eljött a próbákra, így egy egész hónapot csak nekünk szentelt, és a próbáknak, ami szerintem teljesen ismeretlen a filmes világban. Nagyon hálásak vagyunk neki ezért. Fantasztikus volt Robbal dolgozni, nézni őt, ahogy alakul és fejlődik, mert ő maga akart alakulni és fejlődni. Remek volt.

A többi színésszel való munkáról

DD: Mindannyian nagyszerűek voltak és mindannyian másképp. Emlékszem, milyen jó volt látni őket, ahogy megjöttek, és mindannyian nagyon értették, mit kellett tenniük. És egyúttal jó móka is volt a forgatás, mindannyian belevitték a saját humorukat, a maguk különböző módján. Ott volt nekünk Robert Pattinson, Uma Thurman, Kristin Scott Thomas és Christina Ricci, mint nagyon különböző színészek, és sikerült összedolgoznunk, és méghozzá jól. Az anyag is remek volt persze. Nagyon jó forgatókönyv, nagyon jó, nagyon mély háttéranyag, nagyon jó szerepek. Mindenki érezte, hogy húzós a forgatás. Nicknek és nekem azért, mert ez volt az első filmünk. Kristinnek, Umának, Christinának és Robnak pedig talán azért, mert ez olyasmi volt, amilyet még nem csináltak korábban. És éppen ezért volt az egész nagyon izgalmas, mintha a Terra Incognitát fedeznénk fel. Bátran léptünk be a Bel Ami kegyetlen világába.

A filmforgatás és a színházi rendezés különbségeiről

NO: A forgatás napja olyan volt, hogy először fél órán keresztül csak a helyszínt igazgattuk, életet vittünk bele. Reagálni kellett arra, hogy a színészek mit fognak csinálni a térben és nem csak megmondani, hogy ide menjenek vagy oda menjenek. Ilyen felkészítést nem kellett tenni. És remélem, ezáltal a vásznon is több élet került a jelenetbe.
DD: Egy dolog közös számunkra a filmben és a színházban... az emberek azt mondják, a film 'bepalackozott élet', és a színház is ugyanaz. A mi első feladatunk volt, hogy életet vigyünk a történetbe, hogy kihozzuk belőle a legtöbbet. Ott volt a helyzet, hogy bemutattuk Robot Georges Duroynak, Uma Thurmant Madeleine Forestiernek. A színész találkozik a szerepével, és akkor már kialakul valami, már aznap, hogy megismerik a szerepüket, és ezt imádtuk a színházban és ezt imádtuk a moziban is. Hogy mit lehet kihozni a kettejük kapcsolatából, menni kellett velük és nézni, mi történik. Arról szólt az egész, hogy hogy voltunk képesek improvizálni. És ott volt a rengeteg helyszín, a jelmezek, minden új volt, minden más, és el kellett kapni azt a világot, amit felépítettek nekünk. És ez fantasztikus volt, egy nagyon érdekes folyamat.

A film körüli részletekről

NO: Ami igazán csodás ezekben az emberekben, akikkel együtt dolgozunk egy film készítése során, hogy rengeteg részletet visznek a munkájukba. Az újság, a trafikok, minden kis apróság megalkotása a helyén van. És a munkájuk ezen a téren fenomenális, az emberek lenyűgöző dolgokat vittek véghez. Ez csodálatos volt, mert minden jelenet minden képe így válhatott teljessé.
DD: Korábban is láttunk már rendezőket, akik arról beszéltek, hogy mennyire hálásak mindenkinek, aki segített a film elkészítésében, és mennyire köszönik nekik a sok segítséget, és egy bizonyos szintig úgy voltunk vele, hogy igen-igen, ez a kötelező szöveg. Most azonban, hogy mindezt megtapasztaltuk, nagyon átértékeltem a dolgot. Például ott van az újság, ahol Georges dolgozik. Három különböző ember munkája volt benne, „megnéztük az 1890-es Le Figaro-t, hogy milyen betűkkel nyomták, milyen technikával. A korabeli újságokból átvettünk betűtípusokat és most nem lehet megmondani, hogy ezt az újságot nem abban a korban nyomták.” Ez nagyon megindító volt. Főleg, hogy nem is kaptak valami sok pénzt, és mégis annyira tökéletesen csináltak mindent, nagy szeretettel a munkájuk iránt. Úgy érzem, alázatot érzek ezek iránt az emberek iránt.

A közös rendezői munkáról

NO: Nagyon könnyen ment a munka, sosem volt vitánk az ötletek megvalósításáról. Néha egyikünknek tisztább kép volt a fejében a teendőkről, mint a másikunknak. Én például sosem beszélek a színészekkel a munkájukról, az teljesen Declan területe. Ehelyett viszont több időt töltök az operatőrrel, és néhány jelenetet én állítok be. A jelenet kezdetén, mivel meg kell jósolnom, hogy ki mikor mit fog csinálni, ez benne van a forgatókönyvben, tudom például, hogy valakinek A pontból B pontba kell eljutnia, akkor egyszerűen a megfelelő kelléket el kell helyezni, hogy ne legyenek fölösleges mozgások. Nagyon egyszerű dolgok ezek.
DD: Néha furcsa volt, teljesen más, mint a színházi rendezés, amit már megszoktunk. Nick megtervezi a teret és ad helyet, hogy mozgathassam a színészeket. Kellenek a ruhák, a kellékek, akármi, és ezeknek együtt kell dolgozniuk a színészekkel. Együtt rendeztünk, de hirtelen másként kellett együtt rendeznünk és meg is találtuk azt a módszert, ami mindkettőnknek bevált, de ez jórészt érzésből sikerült.

A kedvenc helyszínekről

NO: A kedvencem a kocsmai helyszín, tetszett a hatalmas, kovácsoltvas-díszítésű tér. És kihasználhattuk az emelet jelenlétét is, így sugallhattuk, hogy a bordélyház odafent működik, és a lányok lakosztályai fent vannak. Ez egy remekül kihasználható helyszín volt. Ráadásul olyasmi, ami nincs benne konkrétan a forgatókönyvben, és így inspirál, hogy valami érdekeset, újat vigyünk bele. Vagy például ott van a jelenet, amikor Georges megérkezik a szerkesztőségbe. A helyszín nagyon sok lehetőséget tartalmaz, egy kiadó életét. Ami igazán nagyszerű volt, hogy talán sikerült láttatni, hogy Georges megérkezett a szerkesztőségbe, látta maga körül a sok dolgozó embert, és egyből megérinti a nézőt az érzés, hogy ő ott nem akar dolgozni. És ez teljesen igaz, mert tényleg nem akar.

Robert Pattinsonról

DD: Én nem tanárként, én edzőként látom saját magamat. A színészek meg tudnak csinálni olyan dolgokat, amiket én nem, én csak segíthetek nekik, hogy felfedezzék magukban a képességet valamire. És Rob képes volt változni. Akarta a változást, akart valami újat, valami mást csinálni. A próbák nagy kihívást jelentettek számára, és éppen ezért vállalta őket. Nagyon korrekt volt tőle, hogy szabaddá tette magát és elkötelezte magát eziránt a szerep iránt, és örültem, ahogy láttam minden nap, ahogy egyre jobban megváltozott. Különleges ember.

...

NO: Nagy meglepetés lesz őszintén szólva. A rajongói eddig egy kedves, szép fiúnak látták, talán vámpír volt, de mégis egy kedves, szép fiú. Most azonban nem egy kedves fiú, ebben a filmben nem. Kemény és nehéz eset, és ez egyfajta sokk lesz a rajongóknak.
DD: Kemény, és főleg a történet, a karakter miatt. És ez a keménysége teszi jóvá és ez a nagyszerű benne. Szerintem remek társulat dolgozott itt együtt, számomra mindannyian nagyon fontosak voltak, de elsősorban a négyőjükről szól a történet, Robról, Umáról, Kristinről és Christináról, látható a remek összjáték... és Rob személyesen is szenvedéllyel játszotta a szerepet. Ragaszkodott, hogy ott legyen a többi jelenet forgatásán is, nagyon odafigyelt a részletekre. Hallani híres színészekről, akik otthagyták a jelenetet, de itt ilyesmiről szó sem volt, nagyon sokat tanulhattak egymástól. Csodálatos élmény volt, és kiváltságnak érzem, hogy ezekkel az emberekkel együtt dolgozhattam.

Az új tapasztalatról

NO: Egyszerűen imádtam.
DD: A színészekkel való munka, a helyszínek megtalálása, a kialakításuk, a rögtönzések, a gyors gondolkodás mind új volt. És nagyon átéreztük ezt... különös, hogy mennyire más volt a színházhoz képest, az utolsó pillanatbéli változások miatt, a másodperc törtrésze alatt hozott döntések miatt, amiről az egész filmvilág szól. És egy igazán jó színházi rendezőnek be kell látnia, hogy itt ezekre a dolgokra van szükség. Szerintem jól megfeleltünk ebben, élveztem ezt a munkát. Jó móka volt. Nagyon életteli.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése