Költözés

A blogger új irányelvei miatt, ha netán bezárják a blogot - ami elképzelhető egyik-másik videó, ileltve kép miatt, a blogot átköltöztettem a wordpressre
https://twmmyforditasai.wordpress.com/
címre.

2012. június 9., szombat

Vancouver Sun





TORONTO – A híres kanadai rendező, David Cronenberg és az Alkonyat sztárja, Robert Pattinson aligha vádolható azzal, hogy a fennálló társadalmi rend ellen agitáló radikálisok lennének.

A kanadában június 8-án moziba kerülő új filmjükből, a Cosmopolisból viszont nem éppen ez derül ki.
A filmnek nemrég történt meg a nagyot szóló bemutatója a Cannes-i Filmfesztiválon, de a torontói Cronenberg és a Londonban felnőtt Pattinson örömmel hozták el a filmet abba a városba, ahol forgatták.
Mindennapi viseletben, hanyagul viselt ingben jelent meg a fiatalos rendező és a jóképű, baseball-sapkás főszereplő egy belvárosi szállodában Torontóban. Ők ketten jól el tudják adni a filmet, amelyik a modern kor hatalommal és mohósággal átitatott mániáit mutatja be.

Cronenberg szerint azonban a Cosmopolis kevésbé jó lehetőség egy szociológiai-politikai kirohanásra, sokkal inkább alkalmas egy újfajta történet bemutatására. És igen, a 69 éves rendező tisztában van azzal, hogy a film bemutatója időpontjában világszerte antikapitalista tüntetések történnek.

A film, amely Don DeLillo 2003-as regénye alapján készült, egy fiatal manhattani milliárdos, Eric Packer (Pattinson) egy bizarr napját mutatja be.
„Már három éve megírtam a forgatókönyvet”, mondta a rendező. Mégis, jól mulattatja a tény, hogy a Cosmopolis, és a jelenkor eseményei mennyire lefedik egymást.
„A könyv egész szerkezete gazdag társadalomkritikában és a társadalmi környezet bemutatásában” jegyezte meg Cronenberg, aki a témát átemelte a forgatókönyvbe is. „És, mint minden igazi művészi alkotásnak, ennek is többoldalú jelentése van, komplex, összetett, és több szinten is provokatív.”
Ehhez tartozik a leegyszerűsített, mégis felforgatott történet, amelyben a Pattinson által alakított nárcisztikus milliárdos keresztülautózik fehér, hosszított limuzinján a városon, csak, hogy levágassa a haját, miközben masszív pénzügyi portfóliója teljesen összeomlik.
Az út során találkozik emberekkel, számot vet életéről, mert az amerikai elnök látogatása miatt a New York-i közlekedés összeomlik, lépésben tudnak csak haladni, és a Wall Street elleni tüntetők is megtámadják a kocsit.

Ez volt eddig Pattinson számára a leginkább megterhelő szerep. Erre felkészült már, amikor jelentkezett.
„Nagyjából az összes jelenetben szereplek a filmben” mondta. „Riasztó volt kissé, amíg el nem kezdtük a forgatást.”
Cronenberg segített neki átlépni néhány nehezebb pillanaton, de a színész hamar rájött, hogy több erőfeszítésbe fog kerülni a szerep, mert szóról szóra a leírt párbeszédet kellett követnie.
„Meglehetősen tetszett, hogy mechanikusan meg kellett tanulnom az összes mondatot.” mondta Pattinson. „A forgatás minden éjszakájába nyúlóan ezeket tanultam.”

Nem szerencsés, hogy a Packer-szerep jelentős ellenpontja az álombéli vámpírnak, Edwardnak. Pattinson számára az Alkonyat-sorozattal való ötéves kapcsolat november 16-án véget ér, amikor bemutatják a Hajnalhasadás második részét.
Természetesen a Cosmopolis avantgárd hangneme és Packer cinikussága komoly előrelépést jelentenek a 26 éves színész számára.

Az egyik jelenetben a Pattinson-féle Packer az egyik tanácsadójával (Juliette Binoche) szexel a limuzinban, mintha az aktus is az üzlet része lenne. Rövid beszélgetései félénk feleségével (Sarah Gadon) a limón kívül pedig inkább tűnnek tárgyalásnak, mint társalgásnak.
Visszatérve a limóhoz, a dolgok csak még furcsábbá válnak, amikor a szexőrült Packert análisan megvizsgálja egy orvos, és aszimmetrikusnak találja a prosztatáját.
„Általában öt oldal után meg lehet mondani egy forgatókönyvről, hogy mi fog történni benne, itt azonban teljesen más volt a helyzet” mondta Pattinson. „Őrült dolog volt érezni a veszélyt, ami a Cosmopolis készítésével járt, de ez izgalommá vált, amint elkezdtük forgatni a filmet.”
A film csúcspontján Packer egy 22 perces verbális párbajra lép egy kirúgott alkalmazottal (Paul Giamatti), aki megfenyegette, hogy megöli. A párbeszéd-központú összecsapás azonban sokkal inkább való színpadra, mint egy filmbe.

Ez a legutóbbi Cronenberg-film visszatér a rendező filmekkel való bizarr bánásmódjához, főleg, ha szembeállítjuk a tavalyi Veszélyes vággyal.
A rendező szerint azonban minden filmje – a Shivers-től a Cosmopolisig – hordoz egy közös vonást.
„Mindig is érdeklődtem a nyelv iránt” mondta Cronenberg. „Egy film nyelvezete mindig kiemelt fontossággal bírt számomra. A kreatív gyökereim sokkal inkább az irodalomba nyúlnak vissza, mint a mozitörténetbe.”
Cronenberg és Pattinson is élvezettel dolgoztak azon, hogy a szavakra nagy jelentőséget helyező Cosmopolist összehozzák.
„Rájöttünk, hogy egyfajta gyónásként jelentek meg dolgok a filmben” mondta a rendező.
Pattinson hozzátette: „Amikor készült a film, tudtuk, hogy még soha, senki nem csinált ehhez hasonlót, és azt, hogy nem fog működni.”

A kettejük szakmai kapcsolata valamilyen formában tovább fog tartani. „Remélem, fogunk még együtt dolgozni” erősítette meg Cronenberg.
„Nincsenek még filmek, amelyek már megkapták volna a zöld lámpát, de nem akarunk megállni a Cosmopolissal. Nagyon jó volt együtt dolgozni, és Rob az egyik kedvenc színészemmé vált.”
Pattinson egy szégyenlős mosollyal nem tudta megállni, hogy ne biccentsen oda egyet Cronenbergnek, egy halk „Köszönöm”-öt mondva.
„Ez nagyszerű” mondta. „Egész idáig alig tekinthettem magamat színésznek.”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése