Költözés

A blogger új irányelvei miatt, ha netán bezárják a blogot - ami elképzelhető egyik-másik videó, ileltve kép miatt, a blogot átköltöztettem a wordpressre
https://twmmyforditasai.wordpress.com/
címre.

2014. május 29., csütörtök

David Michod, Az Animal Kingdom rendezőjének új filmjéről, a Roverről

Trailert nézni ezredszer is jó!
Mikor mutatják be a filmet vajon ott, ahol vannak olyan kedvesek az emberek és meg is osztják azokkla, akikhez talán el sem jut? Vagy csak az idők végén jut el?

És a fordítás

Első filmje után David Michod azok közé a rendezők közé került, akiket figyelni kell és a Roverben az egyedi látásmódja egy sivár jövőbe sodródik.

Az Animal Kingdom elképesztő sikere után az író-rendező David Michod előtt szinte az összes lehetőség ott lógott – forgatókönyvek, film ajánlatok, találkozások, ajánlatok minden elképzelhető irányból. Amit végül választott, az valami saját volt, egy történet ami a közeli jövőben játszódik és amit Ausztrália távoli helyein vették fel.

„A Rover az emberek furcsa viselkedéseiről szól, akik még keserves körülmények között is módot akarnak találni arra, hogy egy másik emberrel kapcsolódjanak. Mert igazából, azon kívül nincs értelme élni.”

A Roverben, amit most mutattak be a Cannes Filmfesztivál egyik filmjeként, Guy Pearce és a Twilight sztárja Robert Pattinson alkotnak valószínűtlen utazó társakat egy sötét, brutális utazáson.

Cannes-ban a kritikusok összességében pozitívak voltak. A Los Angeles Times szerint „egy igazán lenyűgöző filmlészítés , feszült és kérlelhetetlen”. A Variety véleménye alapján „az egésznek egy elhagyatott szépsége van, Robert Pattinson karrier-újraértelmező alakításával. De Michod bemutatkozó filmje hosszú árnyékot vet. A The Guardian újságírója, Peter Bradshaw szerint a Rover körüli elvárásokat „kissé lentebb kellene vinni”, főleg azután a felhajtás után, ami körülvette az Animal Kingdomot.

Michod novemberben fejezte be a Rover forgatását. „Úgy érzem, csak ültem és vártam arra, hogy mit fog gondolni a világ a filmről,” mondja.

Időközben elfogadott egy rendezői munkát és leforgatta a bemutató epizódot a Flesh and Bone televíziós műsorhoz, ami egy New York-i balett társaság világát mutatja be, egy Moira Walley-Beckett által, aki egyike a Breaking Bad producereinek. Pont erre volt szüksége. „A TV jó móka,” mondja. „És tökéletesen elvonta a figyelmemet.”

Az Animal Kingdom mindig is nehezen folytathatónak számított. A 2010-es Sundance fesztiválon mutatták be és azonnali siker lett, amiről beszéltek és magasztalták. Csodálókat és díjakat szerzett a világ minden táján. Ben Mendelsohn és Jacki Weaver színészek külön kiemelést kaptak. Weaver megkapta az első Oscar jelölését az alakításáért, mint a nyugtalanító bűnügyi családnak anyai családfője. Michod számára figyelmet, lehetőségeket és választásokat hozott.

A lehetőségek közül néhányat egy kanálnyi sóval kellett lenyelni. Michod emlékszik, ahogy hallotta más, több tapasztalattal rendelkező rendezőktől, amint azokról a filmekről beszélnek, amiket felajánlottak nekik. „Azt gondolnám, wow, ezt visszautasítod? Aztán rájöttem, hogy az ajánlat tulajdonképpen nem is ajánlat. Inkább egy ’érdekelne ez a dolog’?”

Voltak ajánlatok, mondja, de mind ugyanazt jelentették. „Valaki más alkotta őket, valaki más tulajdonában álltak és csak egy alkalmazottat kerestek. Annak az ötlete megijesztett. Főleg egy második filmmel kapcsolatban.”

„Azt gondoltam, tudod mit? El akarok tűnni és megcsinálni egy másikat a saját módszeremmel. És megerősíteni azt az akármit, amit az Animal Kingdommal kezdtem.”
Visszaért egy olyan ötlethez, amit már régóta kerülgettek Joel Edgertonnal, egy régi baráttal és munkatárssal már az elejétől fogva – mindketten tagjai a Blue-Tongue produkciós közösségnek, amiben hasonló gondolkodású filmkészítők találhatók, 1996 óta. Már évekkel ezelőtt beszéltek erről a filmről, mondja Michod, mielőtt még megcsinálta volna a Crossbow-t 2007-ben, egy díjnyertes rövidfilmet, ami először hozott számára szélesebb érdeklődést. Mindketten Los Angeles-ben voltak akkoriban, bár Michod nem nagyon emlékszik, miért is.

„Joel már kicsit több tapasztalattal rendelkezett mint én. De ez egy furcsa karrier kezdeti dolog lett volna mindkettőnk számára. LA-ben voltunk azon gondolkozva, hogy mit is kezdjünk magunkkal és elkezdtük írni, megálmodni ezt a történetet.”

Először úgy volt, hogy majd Joel testvére, Nash fogja rendezni, de Michod hamar rájött, hogy magának akarja.

Nem szükségszerűen tervezte, hogy ilyen korán visszatérjen ehhez a tervhez az Animal Kingdom után, de erőteljes ösztönző dolgok szóltak mellette. „Minél több lehetőség jött az Animal Kingdom után, annál jobban vonzott az az ötlet, hogy visszajöjjek és itthon csináljak valamit, a saját módomon és talán egy kicsivel több...” szünetet tart, és felnevet. „Egy kicsivel több pénzzel.”

A Rover egy gyakran brutális látásmódja a jövőnek, de Michod nem szeret úgy gondolni rá, mint sivár. „Számomra... a film arról szól, hogy a vezető fényei a szeretetnek és az emberi intimitásnak még a legsötétebb és legveszélyesebb körülmények között is maradnak sugarai. Nem tudom, hogy mások mit fognak gondolni, de én igazából úgy gondolom, hogy az Animal Kingdom sokkal sivárabb film, mint ez.”

„Az Animal Kingdom bizonyos módon a szeretet hiánya (mentessége). Egy srácról szól, aki felismeri, elég brutális módon, hogy igazán senki sem szeret senkit saját magán kívül (ssssss), és aszerint rendezik a bábukat a sakktáblán, ahogy nekik kedvez. Róla szól, ahogy felfedezi az önérdeket.”

„De számomra, a Rover az emberek furcsa viselkedéseiről szól, akik keserves körülmények között is, még ha nem is feltétlenül jönnek rá, módot akarnak találni arra, hogy egy másik emberrel kapcsolódjanak. Mert igazából, azon kívül nincs értelme élni.”

A történet úgy kezdődött, mint egy feltárása a szereplők közötti kapcsolatnak – csak fokozatosan kezdte Michod feltárni a világot körülöttük. „Ez egy... változata Ausztráliának – talán egy nagyobb Western világ ábrázolata – ami összeomlott,” mondja. „Még van infrastruktúra, van még társadalom, de minden törött és feslett. Vannak még családok, emberek akik próbálnak élni, de azt az érzést sugározza, hogy a felszín alatt erőszak forrong olyan módon, ami nagyon is kézzelfogható.”

Ebben a környezetben találkozik és kapcsolódik két ellentétes karakter – olyan okokból, amik csak fokozatosan derülnek ki. Az egyik karaktert Michod az Animal Kingdom egyik sztárját észben tartva alkotta meg: Guy Pearce. Pattinson ezzel ellenkezőleg messze volt a gondolataitól, amíg egyszer ettől függetlenül találkoztak Los Angelesben.

„Szeretek színészekkel találkozni és szeretek olyan színészekkel találkozni, akiknek nem nagyon ismerem a munkájukat,” mondja Michod. Soha nem látta egyik Twilight filmet sem, a nagyon is sikeres vámpír románcot, aminek köszönhetően Pattinson háztartásbeli névvé és paparazzi célponttá vált. „De hallottam másokat, akik azt mondták, hogy érdekes.” Amikor találkoztak, Pattinsont „nagyon okosnak és nem annak a tipikus  szépfiúnak találtam, akire számítottam.”

Pattinsonnal beszélgetve a forgatás vége felé, egyértelmű volt, hogy a fiatal színész több, mint lelkes. Már ismerte a Blue-Tongue tagjait és több filmjüket is megnézte. „Tetszik, ahogy együtt dolgoznak és maguk között tartják a dolgokat. Saját magamra és a barátaimra emlékeztetett, és tudtam, hogy olyan környezet volt ez, amiben dolgozni szerettem volna – egy csapatnyi fiatal, ambíciózus emberekkel.”

Mi több, imádta az Animal Kingdomot. Amikor a Rover az útjába került, benne volt.

„Megindítóan eredeti forgatókönyv volt. Amikor olvastam arra gondoltam, hogy ez egyike azoknak a szerepeknek, amikor azt gondolod, ’ezt szeretném megcsinálni, de tudom, hogy nem fogom megkapni’”. Pattinson csinált néhány próbajelenetet Michod Los Angeles-i házában. „Kimerítőek voltak, olyan három órán át tartottak, ugyanakkor jó móka is volt. Tetszett, ahogy dolgozott a meghallgatáson. Általában, a meghallgatások szörnyű élmények.”



Pattinson karaktere, Rey, amerikai. Ő és a testvére dolgozni jöttek Ausztráliába, de nehéz idők vártak rájuk. Rey naív és bizakodó „nagyon furcsa módon. Úgy nevelték fel, hogy azt higgye, nem képes független lenni. Olyan valaki, akire mindig vigyáztak és ilyan maradt felnőttként is.”
Így amikor elveszti a kapcsolatot a testvérével a film elején, zátonyra fut.
„Belekapaszkodik az első emberbe aki arra jön” – aki nem más, mint Pearce karaktere, akinek van egy rejtett motivációja is, hogy csatlakozzanak. „Mindegy, hogy bánnak vele, Rey csak eleget akar tenni neki. Van valami nagyon furcsa és zavaró az egész kapcsolatukban.”



A Rovert tavaly forgatták Dél-Ausztráliában, a forroságban és porban és a kiégett ég alatt. Legtöbbször a felvétel helyszínei kietlenek voltak. A logisztika és infrastruktúra komoly munkát adott minden téren, az ellátmányoktól kezdve a kockázatig, nehogy elüssenek egy emut vag kengurut a hazaúton. Filmre vették fel részben esztétikai okokból, részben pedig azért, mert a filmkamerák jobban bírják a hőséget. Az egyik fontos állomás Marree volt, egy kisebb város Dél-Ausztália északi részén, ahol az összlakosság száma 90 – a produkciós csapat több, mint megduplázta a számukat.


Liz Watts producer szerint, aki már dolgozott Michod-val az Animal Kingdomon, a város tele volt a megfelelő épületekkel és helyekkel, „olyan volt, mint a Paramount lot”. Bár a feltételek különböztek az Animal Kingdom-os forgatási helyszínektől, Michod állítja, hogy a tapasztalatai sokban azonosak voltak. „Ugyanazt az aggodalmat éreztem, ugyanazt a lelkesedést. Éreztem azt a teljes önmegadást a folyamatnak és mint egy gép, pár hónapig a munkának éltem. Nyilvánvalóan voltak fizikai különbségek. Kint voltunk a semmi közepén, meleg volt és koszos. Olyan volt, mint egy félig őrült iskolai kemping. De ahogy a gép előtt ültem és néztem a munkát amit csináltunk, az nagyon hasonló érzést keltett bennem, mint az első alkalom. Egy nagy, nehezen kezelhető művészi munkát végzel, és kétségbeesetten félsz attól, hogy talán rosszul csinálod.”



A vágás valamivel egyszerűbb volt, „mert részben tudtam, mit várja tőle”.
„A film érzése sokat változik a vágás során. Jobban fel voltam most készülve az érzelmi hullámvasútnak amit ez okoz, de sok mám módon ugyan olyan volt. A végén úgy érzem, hogy valami különlegeset csináltunk, de semmi módon nem tudhatom, hogy más is így fogja-e gondolni.”



Tudja, hogy az Animal Kingdom után nagy elvárások lesznek. „De ez egyike a nagy ismeretlennek számomra. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem gondoltam erre, de aztán rájöttem, hogy nem tudtam, hogyan is gondoljak erre, ezért csak próbáltam figyelmen kívül hagyni. Azt biztosra tudtam, hogy szerettem volna, ha ezt a film megerősíti azt a valamit ami az én hangom, és mégis másfajta lény legyen, mint az első film. Sokkal szárazabb film, egy óriási tájon.”



Bármi is történjen, nincs szándékában a lassítás. Nemrég a neve kapcsolatba került a The Operators-zal és Brad Pitt produkciós társaságával, a Plan B-vel. A film, amiben Pitt szerepelne és ő lenne a producere is egy Michael Hastings könyvön alapszik, ami egy belső történetet mond el az amerikai hadseregről Afganisztánban. „Az egy olyan dolog, ami mindenképp alakul, és nagyon izgatott vagyok,” mondja Michod. „De még nem vagyok biztos, hogy sorakoznak fel a kacsák.”


Mindig is szeretett elfoglalt lenni. Amikor az Animal Kingdomra készült, épp a dokumentumfilmjét, a Solo-t, és a nemrég elkészült rövidfilmjét, a Netherland Dwarf-ot fejezte be. „Emlékszem, hogy akkoriban arra gondoltam, hogy túlvállalom magam és őrülten elfoglalt vagyok, de egyben tetszett, hogy milyen termékenynek éreztem magam.”

Az írás más. „Az olyan valami, amit nehezen tudok csinálni más dolgokkal egyidőben. Amikor írok, el kell zárnom magam pár hónapra és próbálni nem csinálni semmit. Arról szól, hogy teljesen belemerüljek a kitalált világba. De a folyamat más részeivel jobb, ha csak dolgozok mint egy gép. Úgy határoztam elfogadom, hogy jobb elfoglaltak lenni, mint nem eléggé elfoglaltnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése